Presentem 10 propostes per simplificar i agilitzar l’administració municipal perquè Barcelona es mereix un bon govern i la millor atenció ciutadana

El grup de Trias per Barcelona destaca que hi ha consens sobre la necessitat de reformes per acabar amb l’excés de burocràcia que pateixen ciutadans i empreses, i aposta, entre d’altres mesures, per  implantar eines de gestió digital amb atenció a l’escletxa digital i oferint atenció personalitzada a la gent gran, i aplicar el principi “Once Only” per a ciutadans i empreses, que vol dir evitar la redundància en la petició d’informació de la qual ja disposa el consistori

El Grup de TriasxBCN ha presentat avui el seu decàleg de propostes per simplificar i agilitzar l’administració municipal perquè Barcelona es mereix un bon govern i la millor atenció ciutadana. El Grup municipal de Trias per Barcelona ha destacat que hi ha consens sobre la necessitat de reformes per acabar amb l’excés de burocràcia que pateixen ciutadans i empreses, i aposta, entre d’altres mesures, per implantar eines de gestió digital amb atenció a l’escletxa digital oferint atenció personalitzada a la gent gran, i aplicar el principi “Once Only” per a ciutadans i empreses, que vol dir evitar la redundància en la petició d’informació de la qual ja disposa el consistori.

 

Avui s’ha celebrat la primera sessió de la Comissió no permanent d’estudi sobre la simplificació, agilitat administrativa i la revisió normativa per tal d’eliminar tots aquells tràmits redundants o innecessaris i reduir el temps d’espera als ciutadans per accedir als serveis públics, especialment de l’àrea d’urbanisme, social i habitatge, així com els emprenedors, autònoms i empresaris en l’inici i l’expansió d’activitats econòmiques. En aquesta primera sessió de la Comissió, en la qual en nom de TriasxBCN participen Victòria Alsina i Ramon Tremosa, el Govern municipal ha presentat un informe sobre els temes a tractar establerts a l’acord adoptat pel Plenari Municipal.

En nom del grup de Trias per Barcelona ha intervingut la regidora Victòria Alsina, tot assegurant que “avui comença una feina necessària que s’ha posposat en totes els administracions del nostre país massa en el temps, una feina que de vegades no és agraïda, però és necessària davant l’excés de burocràcia que pateixen ciutadans, empreses i els propis empleats públics”.

“És evident que hi ha consens i tots compartim el dret a la bona administració. És un imperatiu legal. Barcelona es mereix un bon govern en el sentit més burocràtic i administratiu. Tots partim de la mateixa diagnosi”, ha declarat Victòria Alsina, que ha afegit que per reformar l’administració “hi ha d’haver dos requisits extres: la voluntat per part del govern de prendre decisions que no sempre són fàcils. I confiar en els ciutadans i empreses, perquè requereix coses que no s’havien fet abans i que passin en un temps raonable”.

Alsina ha recordat que en el mandat 2011-2015, amb l’alcalde Trias, es va començar un treball per millorar i simplificar l’administració municipal, es van actualitzar directrius i es van derogar disposicions obsoletes; “però després, durant vuit anys, el Govern Colau-Collboni i en l’any de govern Collboni, no s’ha impulsat cap mesura”. Per a la regidora de TriasxBCN hi ha temes especialment urgents, com acabar amb el laberint burocràtic dels ajuts socials.

Victòria Alsina s’ha referit a la darrera enquesta del Col·legi d’Arquitectes de Catalunya respecte a la tramitació de llicències (2020-2021), i que situa l’obtenció de llicències en una mitjana de 8,2 mesos, fet que comporta un augment de 3,1 mesos respecte a les dades de l’enquesta anterior, i que un 31% de les llicències triguen entre 6 i 12 mesos i un 19% més de 12 mesos. I també a la resolució de la Sindicatura de Greuges de Barcelona en que recomanava al govern municipal dissenyar un procediment de concessió de subvencions més eficaç, especialment per a projectes d’entitats de petit format. “Tots són clàssics coneguts per nosaltres que preocupen”, ha reblat.

Alsina ha avançat algunes propostes que el grup de Trias per Barcelona planteja a la comissió “per transformar l’administració,  modernitzar-la i reduir la càrrega burocràtica”:

  1. Finestra Única Empresarial: Acabar de implementar la Finestra Única Empresarial (FUE). Barcelona té el dubtós honor d’haver estat el darrer municipi en incorporar-se. Potser ja és l’hora que siguem dels primers en desenvolupar-la.
  2. Digitalització: Implantar eines de gestió digital de manera esglaonada. També creiem que cal impulsar polítiques per reduir l’escletxa digital.
  3. Silenci Administratiu Positiu: Promoure des de Barcelona la incorporació del silenci administratiu positiu preferent per reduir els terminis de resolució de les sol·licituds. Som conscients de les mesures legals que cal introduir per ampliar-lo al màxim, però l’ajuntament sí que pot gestionar-se amb aquest principi de confiança, i introduir-lo de manera voluntària allà on ja sigui possible.
  4. Portal Únic d’Atenció Ciutadana: Unificarem les tramitacions en un sol portal d’atenció ciutadana per facilitar la relació dels ciutadans amb l’administració.
  5. Intel·ligència Artificial: Utilitzar la intel·ligència artificial com a eina de suport per facilitar els tràmits administratius.
  6. Atenció Personalitzada: Oferir atenció personalitzada a la gent gran, ja sigui telefònica o presencial, per ajudar-los en tots els tràmits administratius.
  7. Avaluació Permanent: Crear un sistema d’avaluació permanent dels terminis de resolució de les sol·licituds, amb alertes per aquells procediments que superin els temps establerts.
  8. Principi “Once Only”: Aplicar el principi “Once Only” per a ciutadans i empreses, col·laborant amb altres administracions per evitar que hagin de presentar la mateixa informació més d’una vegada. Molts recordem que durant la pandèmia el llavors tinent d’alcaldia Collboni va anunciar la convocatòria d’uns ajuts als autònoms, que es concedien per ordre d’arribada. La sorpresa va ser que per sol·licitar-los calia presentar un certificat de l’Institut municipal d’Hisenda conforme no es tenien deutes amb l’ajuntament. És a dir, se li reclamava als autònoms acreditar una informació que era el propi ajuntament qui la podia certificar. Absolutament surrealista, i exemple de com no s’han de fer les coses.
  9. Formació del Personal: Desenvolupar programes de formació per als treballadors de l’administració pública en matèria de simplificació administrativa.
  10. Bústia de Reclamacions: Crear una bústia de reclamacions per denunciar els excessos de burocràcia i disposar d’un qüestionari de satisfacció per a cada tràmit administratiu.

Finalment, Victòria Alsina ha afegit que perquè la modificació i simplificació administrativa funcioni, cal presentar temes molt concrets, “com adaptar llei de subvencions a les necessitats de Barcelona i el tercer sector”; implicar els funcionaris i directius de la casa, “escoltar-los i tenir en compte que no podem crear-los inseguretat jurídica”; reservar partides pressupostàries, “perquè costa diners”, i  tenir en compte les dades i també l’experiència i les percepcions dels usuari que vol demanar uns subvenció i crear una empresa.

 

Barcelona, 28 de maig de 2024

Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Email
Print
ÚLTIMES NOTÍCIES
TEMÀTIQUES
SEGUEIX-NOS!
Desplaça cap amunt